Citesc 'Viața cotidiană ca spectacol' a lui Erving Goffman. Este bibliografie pentru un curs, dar, ca toate cărțile al căror subiect îmi este necunoscut, mă uimește cu fiecare rând. În principal, Erving Goffman a fost un sociolog ale cărui cărți sunt mai mult decât studii de specialitate. Metodele sale bazate pe observație au mers până acolo încât a petrecut un an într-un azil de nebuni pentru a studia modul în care personalul și pacienții interacționează. Rezultatele se găsesc în cartea numită 'Azilul', iar concluzia lui Goffman a fost că nu există o diferență prea mare între comportamentul celor două categorii nevoite să trăiască împreună.
Dar să revin la viața cotidiană. Goffman susține – și specialiștii l-au aprobat pe deplin – că oamenii joacă roluri în fața celorlalți. Fie că jucăm în grup sau singuri, de fiecare dată când suntem puși într-o scenă, în fața unei audiențe, interpretăm un rol ales în funcție de context sau dorințe. Zic bine, bine, dar până unde mergem? Și Goffman îmi răspunde fără să stea pe gânduri că și la propria înmormântare jucăm un rol principal și atragem toată atenția deși, practic, nu mai facem nimic. Uneori ne aparține regia, alteori nu. Convențiile sociale sunt doar roluri bine înrădăcinate și apreciate la fel de cei din jur. Costumația depinde de rol, dar ne-o alegem mereu cu mare grijă, atenți la orice detaliu ne-ar putea afecta interpretarea. Ne privim în oglindă îndelung și ne alegem atitudinea cea mai potrivită.
În decursul unei zile jucăm suficient de multe roluri pentru a fi obosiți. Uneori le schimbăm atât de rapid încât nici noi nu mai reușim să facem față: suntem bucătărese, apoi chelneri și, în scurte momente de răgaz, gazde pentru musafiri. Apoi suntem profesori și colegi, ca într-o jumătate de oră să ne transformăm în studenți. Suntem client și vânzător, părinte și copil, judecător și acuzat. Ne schimbăm rolul după audiență. Ne aranjăm hainele pe fugă și ne transformăm din angajatul model în amantul neobosit. Când se lasă cortina, în culise, ne plimbăm cățelul în trening, ne bem ceaiul în pijama și refuzăm orice rol casnic ni s-ar atribui. Dacă vecinul sună brusc la ușă reclamând o inundație, ne aruncăm repede în papuci și în rolul de responsabil, punem mâna pe telefon și cu o voce autoritară stricăm culisele instalatorului. Interpretările se succed rapid, lăsându-ne puțin timp pentru a ne ascunde în spatele cortinei. Totuși, avem nevoie de cortină, de liniște, de regăsire.
Probleme de interpretare apar la tot pasul. Uneori ne este greu să ne alegem un rol, pentru că nu ne simțim aproape de niciunul. Constat că rolurile sunt entități discrete, numărabile și inflexibile. Nu poți fi și căpitan și maior în același timp și e problematic să-ți dorești atribute aflate la granița celor două ranguri. Cartea lui Goffman e plină de exemple. Dar, printre rânduri, propriile-mi exemple mă năucesc, mai reale ca orice explicație. De fiecare dată când întâlnim un om, deschidem o partitură.
Închid cartea și sting lumina. În întunericul camerei suntem doar noi. Nu mă vezi, iar eu încerc să nu fac nici un zgomot. Măștile au căzut și mi-e teamă să nu te rănesc cu atâta sinceritate. Închid ochii sperând să nu mai văd întunericul și ghemuit lângă tine îmi înfig unghiile în tricoul tău. Nu zici nimic, doar respirația sacadată îți face pieptul să urce și să coboare, iar mâna mea se strânge mai tare în tine legănată de valul respirației tale. Acum nu joc. Acum nu mai știu nici un rol, nici o replică, iar tu nu-mi poți vedea machiajul. Îmi simți doar mâna desprinzându-se încet în timp ce adorm.
marți, 15 martie 2011
Erving Goffman - Viața cotidiană ca spectacol
Etichete:
Erving Goffman,
literatura,
recomandare,
relatii,
sociologie,
viata
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Etichete
atitudine
(312)
viata
(297)
fotografii
(296)
recomandare
(213)
timp
(133)
proza scurta
(131)
dragoste
(127)
jurnal
(106)
căutare
(103)
video
(101)
literatura
(98)
recenzie
(96)
dorinta
(89)
peisaje
(80)
amintiri
(78)
Despre locuri si orase
(77)
călătorii
(75)
roman
(69)
film
(64)
feminin
(62)
eseu
(60)
contrasens
(56)
Bucuresti
(54)
România
(53)
poezie
(51)
muzică
(46)
portret
(44)
poveste
(44)
instantaneu
(43)
primavara
(39)
sarbatoare
(39)
Tams
(37)
copilărie
(36)
animale
(31)
vacanță
(31)
educatie
(30)
incredere
(29)
toamnă
(29)
campanie
(24)
turism
(24)
targ
(23)
aniversare
(22)
arta
(19)
concert
(19)
propunere
(18)
relatii
(18)
Adena
(17)
muzeu
(16)
responsabilitate
(16)
animatie
(15)
expozitie
(15)
joc
(14)
colectie
(13)
voluntar
(11)
model
(10)
Cortázar
(8)
Simone de Beauvoir
(8)
Milan Kundera
(7)
ReUseMe
(7)
Mihail Bulgakov
(6)
Kawabata
(5)
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Arhivă blog
-
►
2015
(72)
- ► septembrie (6)
-
►
2014
(147)
- ► septembrie (11)
-
►
2013
(180)
- ► septembrie (15)
-
►
2012
(210)
- ► septembrie (17)
-
▼
2011
(217)
- ► septembrie (18)
-
▼
martie
(19)
- Recidiva
- Literatura română în secolul 21
- Luni
- Ora pământului – 26 martie 2011, ora 20:30
- Povești de noapte bună - Vigio
- Mânăstiri și biserici
- Risky Business (1983)
- RED (2010)
- Visul unei zile de martie
- Julio Cortázar – Toate focurile, focul
- O clipă
- Erving Goffman - Viața cotidiană ca spectacol
- Adina Rosetti și Delicatese Florescu
- Eu și Internetul - 10 ani
- BBC Horizon - What is reality
- Portret de femeie
- Amanta (episoade) – 8 martie
- Mario Vargas Llosa – Mătușa Julia și condeierul
- Poftiți la mărțișoare!
-
►
2010
(192)
- ► septembrie (17)
OFZ,
RăspundețiȘtergerepsihologia sociala se chinuie de ceva vreme sa desluseasca acest mister al interactiunii cu celalalt, al formarii Eului in oglinda celuilalt si pe langa altele, si rolul modul in care noi " actorii sociali" ne construim aceste " roluri".
Pana la un punct, nimic rau, asta e pretul pe care il platim traind in societate. Probabil am putea fi intru totul autentici intr-un loc " departe de lumea dezlantuita" .
Problema cred ca apare in momentul in care, aceste roluri sunt resimtite drept o povara, cand se produce o sciziune intre adevaratul Eu si Eul propriu zis ( vezi cazurile de disociere ce apar in bolile psihice ) sau cand intre roluri si adevarata identitate nu exista pncte de legatura ( aici cred ca se incadreaza marii mincinosii ).
Unul din subiectele ce m-a fascinat in psihologia sociala este cel al " stigmei" cand in baza unor prejudecati il incadram si il stapanaim simbolic pe celalalt, intr-un fel depreciativ. Goffman a identificat trei tipuri de stigmat : fizic, caracterial si cel tribal. Ultimul imi pare cel mai complex ( vezi stigamtul de a fi roman ).
Pana la urma oamenii sunt cum sunt, cu masca sau fara masca. Stiu sigur ca si atunci cand mi-a fost predat si ulterior in ani, am tot meditat asupra vorbelor lui Goffman : " natura umana universala nu este ceva foarte uman"
:)
Ne straduim sa intelegem neintelesul. Ce mi-a placut mie in cartea lui este observatia atenta, subtila, discreta. Mi-a placut modul cum te invata sa vezi si, fara a judeca, sa analizezi. Iar eu n-am nici o legatura profesional vorbind cu domeniul sau de interes. Nu-l pot intelege ca specialist, dar il pot urmari din spatele uneia dintre masti.
RăspundețiȘtergereSi eu prefer roul de observator :)
RăspundețiȘtergereSi desi n-am nici o legatura, in viata de zi cu zi, in banalul cotidian, cunostintele lui imi sunt de un real folos. Nu in a pune etichete. Ci doar pentru a remarca, iar si iar, ca da, a avut dreptate. Si el, si altii.
Eu sper, de fiecare data cand intalnesc un om, sa deschid partitura potrivita. Daca vrei, joc rolul cantaretului usor confuz ca nu-si gaseste partitura. In timp, am ajuns sa nu mai stiu exact care sunt "eu-eu". Nici macar dupa ce se stinge lumina. Ba, mai mult, atunci imi e cel mai teama ca s-ar putea sa aflu.
RăspundețiȘtergereIn ciuda mastilor, care poate ca n-ar trebui sa fie masti, ci doar portiuni autentice ale fiintei, este important sa ne gasim coerenta, sa descoperim in noi substanta miraculoasa care sa lege partile intr-un tot armonios.
RăspundețiȘtergereCata dreptate gasesc aici, intorcandu-ma din lungile mele drumuri de azi. Caci nici eu nu mai stiu cine sunt eu, confuz actor in vremuri tulburi. Dar printre atatea masti puse stramb, rasar portiuni de fiinta, murdare si secatuite. Ma lupt cu paradoxuri, cu nebunie, cu mine, cu toti si ma tem ca se va stinge lumina si-am sa raman singura cu gandurile mele. Dar singura.
RăspundețiȘtergereSi eu o am de c citit pentru un curs. Mi-ai starnit interesul, de abia astept sa o parcurg. :)
RăspundețiȘtergere@Razvan: Te astept cu impresii la final de lectura :)
RăspundețiȘtergere