duminică, 24 ianuarie 2010

Să redefinim termenii din dicționar – Voluntariat

VOLUNTARIÁT s.n. Angajare în armată ca voluntar (II); durată a serviciului militar pe care îl face cineva ca voluntar. [Pr.: -ri-at] – Din fr. volontariat (după voluntar). (sursă – http://dexonline.ro)

Această definiție este preluată din dicționarul explicativ al limbii române, ediția din 1998. Cred că noțiunea de voluntariat are mai multe valențe și poate ar fi bine să fie toate cuprinse în dicționarul românesc.

Dincolo de expresia militară, voluntariatul cuprinde orice manifestare benevolă, de pe urma căreia nu se obțin câștiguri personale și care se desfășoară în sprijinul unei cauze. Știu, voluntariatul este aplicat și în scopuri rău inteționate, dar în cea mai mare măsură este un act umanitar. Gândiți-vă la voluntarii Crucii Roșii, organizațiilor non-profit care luptă împotriva foametei, a abuzurilor, a sărăciei, gândiți-vă la cei care iau parte voluntar la acțiuni ecologice.

Indirect, munca de voluntar aduce câștiguri personale, dar nu de natură materială. Pe lângă experiența acumulată într-un astfel de proiect (managerială, organizațională, socială, psihologică, etc.), un voluntar obține conștiința unui lucru posibil. Să mă explic. Dacă reușești să strângi fonduri pentru ca o familie săracă să aibă o masă caldă un an, înseamnă că, cel puțin teoretic, foametea ar putea fi eradicată.

Am plecat de la ceea ce-mi doresc. Trăiesc în România, în București. Îmi doresc un oraș și o țară mai curată, fără gunoaie aruncate din mașină, fără urmări mizerabile ale unui picnic de Ziua Muncii, fără poluare, cu multe spații verzi. Pentru aceasta pot să fac ceva. Să-mi sortez gunoiul, să nu contribui la grămadă aruncându-l la întâmplare, să folosesc mijloacele de transport în comun atunci când mașina nu îmi este vitală, să plec cu gunoiul în pungă de pe munte sau de pe plajă. Sunt un mic voluntar al propriei mele organizații în fiecare zi. Și pot face mai mult de atât. Pot fi un voluntar adevărat, în cadrul unui proiect organizat la scară mai mare. Pot sacrifica o zi pe an ca să-mi fac curat dincolo de proprietatea mea. E primul pas pe care-l fac pentru mine și dorințele mele. Pentru asta, susțin campania Let's Do It Romania!

Am și alte dorințe și voi găsi un mijloc să le realizez. Oricât de neînsemnate rezultatele volunariatului unui singur om, ele devin mărețe când se adună cu cele ale celorlalți. Și cel mai mare câștig este conștientizarea propriei puteri. Apoi voi scrie cartea „Cum am devenit un om puternic!”.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Etichete

atitudine (312) viata (297) fotografii (296) recomandare (213) timp (133) proza scurta (131) dragoste (127) jurnal (106) căutare (103) video (101) literatura (98) recenzie (96) dorinta (89) peisaje (80) amintiri (78) Despre locuri si orase (77) călătorii (75) roman (69) film (64) feminin (62) eseu (60) contrasens (56) Bucuresti (54) România (53) poezie (51) muzică (46) portret (44) poveste (44) instantaneu (43) primavara (39) sarbatoare (39) Tams (37) copilărie (36) animale (31) vacanță (31) educatie (30) incredere (29) toamnă (29) campanie (24) turism (24) targ (23) aniversare (22) arta (19) concert (19) propunere (18) relatii (18) Adena (17) muzeu (16) responsabilitate (16) animatie (15) expozitie (15) joc (14) colectie (13) voluntar (11) model (10) Cortázar (8) Simone de Beauvoir (8) Milan Kundera (7) ReUseMe (7) Mihail Bulgakov (6) Kawabata (5)

Creative Commons License

Arhivă blog

Despre mine